Allergologie, Anesthesiologie, Apotheek, Cardiologie, Chirurgie, Dermatologie, Fertiliteit, Genetica, Geriatrie, Gynaecologie, Huisartsgeneeskunde, Interne geneeskunde, Jeugdartsen, Keel neus en oorheelkunde, Kindergeneeskunde, Klinische chemie, Longgeneeskunde, Maag darm en leverziekte, Mond kaak en aangezichtschirurgie, Neurologie, Neurochirurgie, Oncologie, Oogheelkunde, Orthopedie, Pathologie, Plastische chirurgie, Psychiatrie, Psychologie, Radiologie, Reumatologie, Sociale geneeskunde, Spoedeisende hulp, Sportgeneeskunde, Traumatologie, Urologie, Vaatchirurgie
Hierbij nodigen we je van harte uit voor de online refereeravond op 10 september van 18.00-20.00 uur.
Sprekers en inhoud
Referaat 1: Samen ADHD door Anouk Verberk werkzaam als VIOS bij GGz Breburg. Eindreferaat.
ADHD is een chronische neurobiologische aandoening die bij een aanzienlijk deel van de bevolking tot
in de volwassenheid en op oudere leeftijd aanwezig blijft. Met de vergrijzing van de bevolking en een
stijgende levensverwachting, bereiken steeds meer mensen met ADHD de oudere leeftijd, vaak samen
met hun partner.
Binnen partnerrelaties krijgt de partner op oudere leeftijd een steeds belangrijkere rol als steunbron op
zowel lichamelijk, emotioneel als sociaal vlak. Wanneer één van beide partners ADHD heeft, kan dit de
relatie ernstig onder druk zetten. Bekend is dat partners van volwassenen met ADHD onder de 60 jaar
negatieve relatie-effecten kunnen ervaren, zoals emotionele afstand, communicatieproblemen en
gevoelens van frustratie of overbelasting. Hoe deze dynamiek zich manifesteert bij ouderen boven de
60 jaar is echter nog nauwelijks onderzocht.
Dit kwalitatieve onderzoek richt zich op het verkrijgen van inzicht in de ervaringen van partners van
oudere cliënten met ADHD.
Referaat 2: Gebruikerservaringen van de Y.ROC bij jongeren in behandeling binnen de jeugdteams van
GGz Breburg door Nina Tins werkzaam als VIOS binnen GGz Breburg. Eindreferaat
Dit referaat gaat over een thematische analyse naar ervaringen van jongeren van twaalf tot en met
achttien jaar met het gebruik van de Y.ROC tijdens hun behandeling. In Nederland kampt ongeveer 20%
van de jongeren tussen de twaalf en achttien jaar met psychische klachten, zoals depressieve en
angstklachten, stress, eenzaamheid en zelfdodingsgedachten. Deze klachten worden onder andere
veroorzaakt door toenemende maatschappelijke druk, prestatiedruk en zorgen over school,
thuissituatie en identiteit. Het vroegtijdig signaleren en behandelen van deze klachten is essentieel,
omdat ze zonder passende ondersteuning kunnen leiden tot langdurige psychische problemen,
waaronder depressieve stoornissen, middelenmisbruik en suïcidaliteit op latere leeftijd.
In de geestelijke gezondheidszorg (ggz) komt steeds meer aandacht voor persoonlijk herstel: een
individueel proces waarbij jongeren opnieuw richting geven aan hun leven en herstel.
Herstelondersteunende zorg is gericht op het stimuleren en ondersteunen van dit proces. Om dit
herstel meetbaar en bespreekbaar te maken, wordt binnen de ggz onder andere gebruikgemaakt van
de Individual Recovery Outcomes Counter (I.ROC). Deze meetinstrumenten helpen inzicht te geven in
het herstelproces van de cliënt en ondersteunen het gezamenlijk stellen en evalueren van
hersteldoelen. Voor jongeren is op basis van de I.ROC een aangepaste versie ontwikkeld: de Y.ROC. Dit
instrument is afgestemd op de leefwereld van jongeren en maakt de resultaten visueel en bespreekbaar
in de vorm van een spindiagram. In het voorjaar van 2023 is de Y.ROC geïmplementeerd binnen de jeugdteams van GGz Breburg. Tot op
heden was echter onbekend hoe jongeren zelf het gebruik van dit instrument tijdens hun behandeling
ervaren.
Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van een thematische analyse van tien semigestructureerde
interviews, afgenomen tussen december 2024 en mei 2025. De resultaten geven inzicht in de
betekenis die jongeren toekennen aan het gebruik van de Y.ROC, hoe zij het gesprek over hun herstel
beleven en welke elementen van het instrument als helpend of belemmerend worden ervaren. Deze
inzichten bieden aanknopingspunten voor verdere optimalisatie van het gebruik van de Y.ROC en
dragen bij aan het versterken van herstelgerichte zorg op maat voor jongeren binnen de ggz.
Referaat 3: Verplichte zorg afwenden met het plan van aanpak door Floor Corbran VIOS bij GGz
Breburg. Eindreferaat.
Een kwalitatief onderzoek naar de ervaringen van patiënten binnen GGz Breburg met het opstellen van het plan van
aanpak om verplichte zorg af te wenden wanneer een zorgmachtiging wordt aangevraagd
De Wet verplichte Geestelijke Gezondheidszorg, ingevoerd op 1 januari 2020, beoogt verplichte zorg
waar mogelijk te voorkomen door patiënten actief te betrekken bij beslissingen over hun behandeling.
Eén van de instrumenten die de wet hiervoor biedt, is het eigen plan van aanpak: een document waarin
patiënten hun situatie, voorkeuren, ondersteuningsbehoeften en mogelijke alternatieven voor
verplichte zorg beschrijven.
Hoewel dit instrument bedoeld is om de regie van patiënten te versterken en de toepassing van
verplichte zorg te beperken, blijkt uit de praktijk dat het plan van aanpak weinig wordt gebruikt en
zelden leidt tot beëindiging van de zorgmachtigingsprocedure. Er is nog weinig bekend over hoe
patiënten het opstellen van dit plan ervaren en of zij dit daadwerkelijk als helpend beschouwen.
Het doel van dit kwalitatieve onderzoek is inzicht krijgen in de ervaringen van patiënten bij het
opstellen van een eigen plan van aanpak. Hiertoe zijn semigestructureerde interviews afgenomen met
zes cliënten en naasten die recent met een zorgmachtiging te maken kregen. De gegevens zijn
geanalyseerd met behulp van thematische analyse. Er is aandacht voor wat patiënten als helpend of
belemmerend ervaren in het proces, en hoe zij het plan van aanpak inzetten als middel om hun stem te
laten horen in een juridische en klinische context. De bevindingen bieden aanknopingspunten voor het
verbeteren van de uitvoering van de WvGGZ en het vergroten van de zeggenschap van patiënten in
situaties waarin verplichte zorg wordt overwogen.
Het programma
17.55 uur Opening door voorzitter
18.00 -20.00 uur Referaten
20.05 uur Afsluiting door voorzitter
Aanmelden
Wil je deelnemen meld je dan aan via de button aanmelden.
Je dient je eenmalig te registreren. Klik op log in en vervolgens op maak een account aan (onderin). Registreer je gegevens en meld je aan.
Let op! De link staat, nadat je bent ingeschreven, in Leerplein bij berichten
Accreditatie:
Registreer op Leerplein eenmalig je beroepsvereniging en registratienummer. Dit doe je door in Leerplein op je initialen te klikken, daarna op instellingen, extern portfolio en vervolgens op ‘voeg toe’ te klikken.
Na registratie worden je punten automatisch bijgeschreven. In de folder zie je voor welke beroepsgroepen accreditatie is aangevraagd.
Graag tot ziens op 10 september!
Voor informatie: Wendy Verhagen, bereikbaar op maandag en dinsdag
Breburgacademieggz@ggzbreburg.nl
Over GGZ Breburg
Meer weten over GGZ Breburg?
Klik hier voor meer informatie.